mandag 7. mai 2012

Arbeidskrav del 2


Analyse kulturuttrykk for barn og unge.

Visuell kultur, en felles betegnelse på et samfunns, el, en epokes skapende utfoldelse og formidling av denne. Barn og unge er ifølge Bae (2005 : 2) kompetente individer med egne tanker og følelser og meninger i det livet de lever.
Barn og unge er ikke et mangelfullt objekt, men et individ som er i endring og vekst.

Jeg valgte å se nærmere på ulike kulturtrykke for alderstrinnet 13 til 15 år. Dette alderstrinnet befinner seg i en brytningstid mellom barn og ungdom. Denne tiden handler mye om å skape seg en egen identitet. Her finnes det mange ulike institusjoner, aktiviteter og arenaer som påvirker den enkeltes sosiale utvikling og kulturforståelse.
Barn / ungdom er således en særdeles sårbar og utsatt gruppe for samfunnspress, kapitalisme og kjøpepress. Dette innebærer ofte en påvirkning fra jevnaldrende, artister og idoler. Film, musikk, mote og media er sterke aktører i dette markedet.

Unge bruker gjerne flere medier parallelt og samtidig. De tilpasser seg til den sjangeren og det mediet de til enhver tid bruker. I dagens samfunn er det blitt mer vanlig å benytte datamaskinen til å spille spill på. Her kan en spille alene eller sammen med andre. Jeg har valgt å analysere et av disse spillene og å se litt nærmere på hva som er årsaken til at vi spiller.

Minecraft er et spill som tilsynelatende kan være vanskelig å forstå før en har prøvd det. Spillet er både enkelt men samtidig stort. Minecraft består av to godt integrerte hovedbiter, bygging og ressursinnhenting. Innsamlede ressurser kan manipuleres og settes sammen. Hver stammeblokk blir til fire plankeblokker som kan legges ut og stables omtrent som legoklosser.

Minecraft har en endeløs verden full av monster, huler og skatter. Reglene i dette firkantede universet er enkle, overlev, bygg og utforsk.. Spillet har en intuitiv prosess som tvinger deg til å tenke logisk og å være kreativ. Alt er bygget opp av firkanta byggeklosser som du kan samle inn og bygge med i treverk, stein, leire, jord og metall. Rommene du opererer i er tredimensjonale og kan dreies i flere perspektiv. Her finner du sjeldne blokker som gull og diamanter. Ikke fult så morsomt når det dukker opp edderkopper som klatrer over muren du har bygd, eller når en selvmordsbomber sprenger huset ditt.
Minecraft straffer deg om du er dum og uforsiktig. Er du forsiktig og arbeidsom blir du belønnet.
Så moralen er ganske tydelig.

«Minecraft» er et viktig spill, både som idékilde for etablerte spillutviklere, og som inspirasjon for andre uavhengige utviklere. Her kan du bygge store oljeplattformer, pyramider og hele byer. Spillet kan brukes til gjenskaping og utforsking av historisk arkitektur. Enkelte har utnyttet det såkalte «redstone»-systemet til å lage fungerende datamaskiner inne i spillet, basert på «virkelig» dataarkitektur.

Barne kulturelt paradigme.
Minecraft har en voldsom sjarm i sin enkelhet, Du starter på bar bakke uten noen form for retning eller oppdrag. Motivasjonen til å fortsette gir du deg selv. Minecraft» har ingen form for innføringsdel eller hjelpefunksjon, Det er spillets ubegrensede frihet og kreativitet som er det viktigste. Det er noe helt eget å spasere rundt i noe man har bygget selv.
Jeg mener at spillet hører til det nye paradigme med bakgrunn i spillets egenskaper. Spillet genererer opplevelse, følelser, magi og mestring.. Spillets intuitiv prosess tvinger deg til å tenke logisk og å være kreativ. Byggeformen og flatene er enkle, men dimensjonene og rommene du beveger deg i er krevende og kunstneriske formgitt. Minecraft er både krevende og utfordrende og gir ikke andre enn spilleren selv en egen estetisk opplevelse.

Tanker om dette visuelle kulturutrykk.
Innledningsvis nevnes ulike arenaer som påvirker den enkeltes barn / unges sosiale utvikling. Ifølge kulturhistorikeren Johan Huizinga er spill grunnleggende avgjørende for kulturutvikling generelt. Konkurransepreget lek er basis for menneskets kulturutfoldelse.

Alle har behov for anerkjennelse og for å få det til. Å lære nye ferdigheter gjennom lek er morsomt. Vi finner selvsakt andre motivasjoner for å spille, som ønske om å oppsøke en fantasiverden, glemme hverdagen, utforsking av ulike roller og sosial interaksjon. Alle like viktig i gleden og forståelsen av vår kultur.
Leken eller spillet er som regel målet i seg selv, den er preget av frihet, frivillighet, spenning og den setter dine ferdigheter på prøve. Spill i alle former, om det er på data eller en utendørs aktivitet skaper etter min mening en god sosial opplevelse. Barn / Ungdoms kultur bør handle om deres kunnskaper, meninger og verdier i samhandling med andre, innenfor deres ulike sosiale arenaer.

Kilde:
Juncker, B. (1998): Når barndom bliver kultur - om børnekulturel æstetik. København: Forum Forlag AS
Huizinga Johan: Homo Ludens (1955)
KKPorsgrunnvgs: nettside (2012)
Verdens Gang. Spillanmeldelse Minecraft (2011)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar